Kapotáže motorek III
V předchozím článku jsme si řekli něco o tom k čemu závodní kapotáže slouží a dnes si povíme něco o tom z jakých materiálu se vyrábí a jaké je jejich vhodné využití.
Tak jak jde kupředu vývoj veškerých materiálu ve strojírenství, tak samozřejmě postupuje kupředu i vývoj technologií a postupů ve zpracování a použití materiálu při výrobě sportovního příslušenství a sportovních náhradních dílů našich motorek. Už dlouho nejsme omezeni pouze tak zvanou plechovou kapotáží, která svoji váhou spíše vyhovuje stylu cruiser. V dnešní době si oplechovaného „kelímka“ (sportovní motorka pozn. autora) už ani nedokážu představit. Zrovna tak sportovní kapotáže pro naháče, power cruisery, ale i pro choperry jsou dnes již bežným standadem.
Při výběru vhodné kapotáže na svého miláčka se nám dnes nabízí široká škála možností. Vzhledem k tomu, že dnešní kapotáže se dají jednoduše měnit a zvládne to i laik, není ničím vyjímečným, že i méně technicky zdatní majitelé motorek mají vícero kapotáží k jedné motorce. Dovolím si i tvrdit, že mít vícero kapotáží je dnes hlavně rozumnou investicí.
Rozumnou investicí při těch cenách? Tak pojďte počítat se mnou :)
Dejme tomu, že máte motorku, kterou chcete dostat do, jak se tak říká, do červených. Chcete vyzkoušet maximálku, chcete si škrtnout kolínkem o zem. Tyto věci doporučuji zkoušet jen a pouze na uzavřeném okruhu nebo letišti či jiné vhodné ploše k těmto účelům vytyčené. Na ježdění v těchto „okruhových“ podmínkách jsou ideální kapotáže GFK Racing nebo GFK sklolaminát. Tyto kapotáže jsou cenově velmi dostupné. Tím pádem potom tolik nevadí jejich mechanické poškození, ať už od ruzných kamínků, nečistot ze závodní plochy a doufejme, že jen výjimečně z pádů s kterými je ovšem třeba při tomto stylu jizdy také počítat. Nízká váha je sice společným jmenovatelem všech dnes vyráběných kapotáží ovšem u materiálů GFK Racing a GFK sklolaminát se klade velký důraz na aerodynamiku, která je při požadavcích na bezpečnost a pohodlí jezdce při maximálních výkonech stroje klíčová.
Drtivá většina z nás ovšem nemá svého miláčka jen na okruhové ježdění. Navíc motorka a holka jsou nejhezčí pokud toho na sobě mají co nejmíň, zvláštěpak na srazu. Pro tyto případy volíme kapotáž z karbonu nebo z kevlaru. U těchto materiálu je kladen extrémní důraz především na kvalitu zpracovaní povrchu a povrchovou vrstvu. Věřím, že z dneší nabídky si opravdu vybere každý.