Krátce z historie: První motocykl
Bylo úterý, 16. března 1869, a Louis-Guillaume Perreaux si ve Francii právě nechal patentovat koncept jízdního kola poháněného párou. Malý parní jednoválcový motor s odděleným spalováním alkoholových výparů byl umístěn pod sedlem velocipedu z dílny Pierre Michauxe a stroj uháněl závratnou rychlostí asi 14 km/h. Vznikl jeden jediný kus. I přes to, že konstrukce dřevěných kol a jejich rámu nápadně připomínala staré kostitřasy, byl parní velociped Michaux-Perreaux vcelku aerodynamický. A byl prvním krokem k motocyklu, jak jej známe dnes, i když sám za motorku považován není.
Podle slov odborníků totiž motocykl musí být poháněn motorem s vnitřním spalováním paliva (je otázkou, jak si to tedy vykládají u elektromotocyklů, ale budiž). Proto nemůže být uznán ani americký vynález z roku 1868, kdy Sylvester H. Roper z amerického státu Massachusetts použil rovněž parní pohon, se spalováním dřevěného uhlí mezi koly.
Prvním oficiálním konceptem motorky tak byla vlastně anglická trojkolka na benzín, kterou vymyslel jistý Edward Butler v roce 1884. To je o dva roky dříve, než přišel Karl Benz s tím, čemu dnes říkáme vynález moderního automobilu. Řidič měl sedět mezi dvěma koly vepředu a za ním bylo to poháněné dvouválcovým čtyřtaktem. Bohužel se Butlerovi nepodařilo najít dostatečné finanční zabezpečení, a tak nikdy nedošlo ani na výrobu prototypu.
Známější jména jsou již pánové Daimler a Maybach. O rok později než Butler představili svůj jednostopý benzínem poháněný stroj, jen u něj tak trochu zanedbali již sedmdesát let známá pravidla dynamiky ovládání, a tak se řidič musel spoléhat na pomocná postranní kolečka, která jejich „Petroleum Reitwagen“ udržovala v zatáčkách vzpřímený. Ale abychom pánům vynálezcům moc nekřivdili – ono jim ani o nějaké motocykly nešlo. Chtěli si jen na něčem otestovat svůj nový prototyp motoru…
Od té doby se s podobnými koncepty celosvětově roztrhl pytel. Nové nápady se objevovaly ve všech možných zemích, ale první mohl být jen jeden – a to se povedlo Němcům. V roce 1894 zahájili pánové Hidebrand, Hidebrand a Wolfmüller první sériovou výrobu stroje, který také jako první nazvali „Motorrad“, doslova motorové kolo.
Dvouválcový vodou chlazený čtyřtakt o zdvihovém objemu 1,5 cm3 dokázal hnát konstrukci moderního typu rychlostí až 45 km/h. Do roku 1897 se ho vyrobilo zhruba dva tisíce kusů, ale kvůli vysoké pořizovací ceně a absenci šlapek nebo spojky (pro nastartování bylo potřeba ho roztlačit a naskočit), nebyl považován za velký úspěch, ostatně rok po konci první světové války zaniká firma Hidebrand & Wolfmüller úplně.
Mezitím v anglickém Coventry v roce 1896 zahájila výrobu značka Excelsior a americké prvenství ukořistil o dva roky později Charles Metz, rovněž z Massachusetts, s motorkou Orient-Aster. U nás byla motocyklová výroba zahájena v dílně pánů Laurina a Klementa v roce 1899. Nastává období zuřivého rozvoje výroby motocyklů a právě v této době vznikají značky jako Royal Enfield, Triumph nebo Indian. Známý Harley-Davidson vzniká v roce 1903.
Ruku v ruce s tím šel i nástup motosportu, ale první motocyklové závody zmíníme někdy jindy.