Motostudent 2016 - část I.

Motostudent 2016 - část I.

 

ČÁST I:

  • 1. O soutěži
  • 2. Náš začátek

ČÁST II:

  • 3. Postup zpracování části MS1
  • 4. Průběh výroby prototypu

ČÁST I:

  • 5. Report ze závěru soutěže v Motorland Aragon


1. Soutěž Moto Student


Soutěž Moto Student je mezinárodní soutěž, do níž se můžou přihlásit univerzity z celého světa. Soutěž se zaměřuje na technické univerzity s vidinou podpory praxe a umožnění studentům práci na reálném projektu. Soutěž vyhlásila španělská nadace MEF – Moto Engineering Foundation společně s TechnoParkem MotorLand a mohli se jí účastnit studenti vysokých škol ze všech zemí ve dvou kategoriích. První kategorie měla na starosti výrobu motocyklu se spalovacím motorem spadající do motocyklů Moto3 a druhá kategorie měla za úkol vytvořit motocykl s elektromotorem. Více informací prezentují na svých stránkách www.motostudent.com

Cílem soutěže je jednak vyvinout silniční závodní motocykl, naplánovat vznik společnosti zabývající se jeho výrobou a výrobu samotnou, která je označovaná jako MS1. Druhým cílem soutěže je vyrobit prototyp závodního motocyklu, který odolá všem zkouškám soutěže Moto Student, tzv. část MS2. V průběhu akce se hodnotí různé aspekty, jako je akcelerace, brzdění, manipulace a odolnost. Při závěrečném hodnocení je nutné projekt MS1 nejprve prezentovat, následně v rámci MS2 uspět v jízdních zkouškách a nakonec se umístit v silničním okruhovém závodu. Soutěž se skládá ze dvou fází. V první fázi MS1 budou projekty posuzovány z průmyslového hlediska jako model podnikatelského projektu.


1: Prezentace MS1

Aspekty pro vyhodnocení jsou náklady, design, inovace, industrializace, projektování a prezentace. Před vstupem do druhé fáze MS2 bude motocykl testován za účelem zjištění jeho bezpečnosti a funkčnosti prostřednictvím různých statických a dynamických zkoušek, do kterých spadají technické kontroly a přejímky, kontroly brzd, různé výkonnostní zkoušky, vytrvalost a kontrola dynamických vlastností. Druhá fáze je ukončená závodem na okruhu znázorněném na obrázku.

Z každé zmíněné etapy je možné získat určitý počet bodů. Celkový bodový součet určí vítěze soutěže. Soutěž byla vyhlášena začátkem kalendářního roku 2015. Na vývoj a zkonstruování studentského závodního motocyklu má tým čas do začátku soutěžního hodnocení, které bude zahájeno 5. a ukončeno 9. října 2016. Celé závěrečné hodnocení soutěže se koná na závodním okruhu MotorLand Aragón ve Španělsku.
Vývoj studentského motocyklu je usměrněn zejména pravidly soutěže, provozuschopností vozidla a v neposlední řadě obecnými společenskými nároky na bezpečnost. Pravidla soutěže obsahují mnoho omezení, jakým způsobem může být určitá část motocyklu koncipována a následně vyrobena. Některé parametry jsou omezeny krajními hodnotami, ať už minimálními či maximálními. Některá omezení vycházejí také z povinného použití předepsaných komponentů. V letošním ročníku jsou povinné komponenty, které soutěžní týmy získávají od pořadatele v rámci zápisného je motor s převodovou skříní, přední a zadní brzdnou soustavu, ráfky a pneumatiky . Motor je sériovým motorem z modelu Honda CBR250R.

 


Mezi benefity, které studentům soutěž přináší, patří provedení skutečného projektu s opravdovými závazky, týmová práce, kompetence pracovníků, zacházení s omezeným rozpočtem, plnění časového harmonogramu a lhůt, spolupráce s firmami a institucemi, které jsou spojené s výrobou motocyklů, používání simulačního programu, který tým obdržel od pořadatelů.
 

2. Náš začátek


Pro zahájení projektu bylo nutné sestavit tým studentů, který dostal název CTU Lions a od pořadatelů obdržel závodní číslo 5. Projekt vznikl na základě registrace do čtvrtého ročníku soutěže Moto Student 2015/2016, která probíhala v období od 1.2.2015 do 31.5.2015.



Nábor studentů do projektu

Tým studentů Fakulty dopravní ČVUT se přihlásil do první kategorie – motocykly se spalovacím motorem. Do registračního poplatku patří vstup a členství 7 členů týmu, vstup a pojištění na závodní trať pro všech 7 registrovaných členů, software CAD pro vývoj, a také komponenty, které musí být použity na výrobu prototypu. Mezi obdržené komponenty patří motor Honda CBR250R, sada předních a zadních pneumatik, sada předních a zadních ráfků, přední a zadní brzdiče včetně pump. V týmu je celkem 7 studentů Fakulty dopravní

ČVUT. Jan Šterba měl na starosti management a výpočty pomocí simulačních programů, Michal Růžička zpracoval design motocyklu, a to návrh, výkresy a inovaci. Dalším členem je Veronika Hegerová, jejíž úkolem byla publikace a propagace, cílem Michala Nehasila byl popis výrobních a industrializačních procesů. Šárka Jozová měla na starosti ekonomickou analýzu a finance. Úkolem Vojtěcha Ludvíka a Ondřeje Paprčky byla analýza a technické výpočty pomocí simulačních programů. Do konce března bylo nutné odevzdat formulář s designem motocyklu, poté následovala inovace projektu, která byla odevzdána na konci dubna, další část – finanční analýza se odevzdala na konci května. Dokument, který musel být odevzdán do poloviny července roku 2016 obsahoval tyto části:
- design motocyklu,
- analýza a technické výpočty pomocí simulačních programů,
- technická inovace projektu,
- popis výrobního a industrializačního procesu,
- ekonomická analýza vývoje a výrobního procesu.

Celý tým, který můžete vidět na obrázku.



Tým CTU Lions

Pochopitelně dalším krokem, je nutnost výběru prostor, kde bude v průběhu školního roku prototyp postupně vznikat a kde bude možné se v rámci projektu scházet. Vzhledem k tomu, že Fakulta dopravní nedisponuje vlastními dílnami či prostory s vybavením, které by umožňovalo pracovat na takovéto stavbě, bylo nutné hledat i za hranicemi školy. Obrovskou podporou, bez které by projekt nemohl fungovat bylo rozhodnutí vedoucího projektu p. Ing. Firsta, že pro projekt dá k dispozici svou soukromou dobře vybavenou dílnu. V situaci, kdy byla platná registrace, zaplacen registrační poplatek, sestavený tým a slíbené prostory, mohlo se začít naplno pracovat! A je podzim 2015.
Vedoucím projektu je ing. Jiří First, který sídlí na Ústavu dopravních prostředků, který vede doc. Ing. Petr Bouchner, Ph.D
 

pokračování příště...

 

NOVINKY 20.10.2016
Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací