Materiály: Kevlar, Karbon-Kevlar

Materiály: Kevlar, Karbon-Kevlar

Když na někoho, kdo motorku neměl, nemá a nezajímá se o ně (pokud někoho takového vůbec znáte), vybafnete, co že je to Kevlar, minimálně vám řekne, že je to ta neprůstřelná věc. Je to velké zjednodušení skutečnosti, ale nebude daleko od pravdy.

Kevlar je obchodní značka para-aramidového vlákna registrovaného v roce 1971 firmou DuPont. Potěšte ženy ve svém okolí a sdělte jim, že ho vynalezla Stephanie Kwoleková, od jejíž smrti v červu uplynuly právě dva roky. Dostala mnoho profesních a vědeckých uznání a ocenění, ale některých se dočkala až v roce 1995.

Název „aramid“ vznikl ze spojení slov aromatický polyamid (samá organická chemie) a para-aramid vyniká značnou pevností v tahu a vyšším modulem pružnosti (na rozdíl od meta-aramidů, které skvěle tepelně a elektricky izolují).

Firma DuPont si vůbec se syntetickými vlákny rozumí – ještě před druhou světovou její zaměstnanec W. Carothers vynalezl nejprve neopren a později nylon. Jen tak mimochodem, právě z těchto firemních laboratoří vyšel i Teflon. Není divu, že firma dodávala kvanta nylonu pro výrobu padáků nebo pneumatik – právě z jejich balistického nylonu se šily taktické bundy (flak jackets) pro RAF, aby měli větší šanci přežít zásah střepinou protiletadlového granátu. Z jejich poválečných vynálezů zmíním ještě Mylar a Lycru.

I Kevlar hned po svém vynálezu putoval do pneumatik, a pak se začalo zkoumat, jestli by při své pevnosti nevydržel zásah kulkou. Vydržel.

Kevlar je velmi tuhý a špatně se prořezává, proto ho najdete i v rukavicích k ochraně rukou proti pořezání nebo právě v oblečení na motorku, protože proti odřeninám chrání skvěle. S čím má trochu problém, je stlačování (což není to samé jako pohlcení energie nárazu) a vlhké prostředí. Je citlivý na UV záření, takže nemůže zůstat ničím nechráněný na povrchu předmětu.

Právě pevnost a odolnost Kevlaru spolu s tuhostí a lehkostí uhlíkových vláken vedly k oblíbené žluto-černé kombinaci Karbon-Kevlar. Díky karbonu si díly lépe drží tvar v tenčí vrstvě, zatímco mnohem lehčí Kevlar lépe absorbuje a rozvádí energii z nárazu. Různé díly s různými nároky na odolnost v tahu či nárazu, tuhost a tvarovou stabilitu si žádají různé materiály nebo jejich kompozity, ale pro kapotáž motorky je Karbon-Kevlar kombinace toho nejlepšího z obou světů.

Nehledě na to, že vypadá skutečně exkluzivně. O ochranu na sluníčko citlivého Kevlaru se postará Gelcoat, který vrstvy pod sebou ochrání stoprocentně spolehlivě i v čirém provedení.


NOVINKY 4.7.2016
Abychom vám mohli web lépe přizpůsobit, uchováváme soubory cookies. Používáním webu s tím souhlasíte. Potřebuji více informací